Infotainment: Shifting News Presentation on Social Media Platforms

Document Type : Original Article

Author

 Assistant Professor at the College of Language and Communication, Arab Academy for Science, Technology & Maritime Transport

Abstract

شهدت وسائل الإعلام في السنوات الأخيرة بعض التغيرات الجذرية في المحتوى الإعلامي بشكل عام بالإضافة إلي تطور التقنيات والأدوات المستخدمة في عرض الأخبار، خاصةً على منصات التواصل الاجتماعي.و تكمن شواهد هذه التغيرات في ظهور مصطلحات جديدة تعكس التطور الذي يشهده المحتوى الإعلامي في السنين الأخيرة، مثل مصطلح "الإنفوتنمنت" الذي اصبح يستخدم بشكل  واسع في دراسات الإعلام لوصف نوع معين من المحتوى الذي يمزج بين عناصر المعلومات والترفيه و الذي يعتمد على جذب الجماهير من خلال تقديم المعلومات الإخبارية و السياسية بطريقة مشوقة وترفيهية،و قد أصبح هذا النوع من المحتوى الإعلامي يلعب دورًا مهمًا في تشكيل ثقافة المجتمع وتوجيه اهتماماته خاصة مع الإعتماد على وسائل التواصل الإجتماعي كوسيلة إعلامية اساسية لها خواصها التي تميزها. 
In recent years, media has witnessed some radical changes in the content of news and in the techniques and tools implemented in news presentation especially on social media platforms. In this research, I examined news presentation on the official Facebook page of “The Glocal,” an Egyptian entertainment website. A total of 136 posts published within two months, from 18 November 2022 till 18 January 2023, were analysed. An analysis model was proposed for examining internet memes displayed as news discourse, and a textual analysis was carried out for further interpretation of this discourse. The findings showed that sports and human-interest news stories dominated the humorous news discourse in the sample posts, especially news about the World Cup 2022.
 
 
 

Keywords