The effectiveness of training programs on modern technology use in developing the performance of public relations practitioners in Egyptian and Bahraini government institutions

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Associate Professor of Public Relations at Ahlia University- kingdom of Bahrain

المستخلص


The study aimed to identify the attitudes of public relations practitioners towards the effectiveness of training programs on modern technology use in developing the performance of public relations practitioners in Egyptian and Bahraini governmental institutions
The study used the survey methodology and the questionnaire applying to a sample of 210 individuals.
Main results:
- The institutions investigate the attitudes of the public relations practitioners who are trained to measure their satisfaction with the training programs. Also, institutions work to raise the technological skills of public relations practitioners through training courses.
- Training on modern technology in Egyptian and Bahraini government institutions has achieved many advantages that have led to the development of public relations practitioners skills..
- There are many important criteria that must be met in selecting trainers of training courses in the field of information technology, such as being efficient, qualified and high experienced.
- The respondents' evaluation of training courses has many aspects such as: the institution tests employees skills in using modern technology to respond to customer  complaints, training programs are repeated according to trainees' opinions regarding the effectiveness of training programs, the scientific material is evaluated to identify the effectiveness of training programs, the institution evaluates the level of performance of public relations, and the information provided in the courses is closed to the reality of work and can be applied practically.
 
ملخص الدراسة
استهدفت الدراسة التعرف على فاعلية البرامج التدريبية المعتمدة على استخدام التکنولوجيا الحديثة في تطوير أداء ممارسي العلاقات العامة في المؤسسات الحکومية المصرية والبحرينية ، واستخدمت الدراسة منهج المسح بالتطبيق على عينة قوامها 210 مفردة من ممارسي العلاقات العامة في هذه المؤسسات.
وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج ، من أهمها:
- تهتم المؤسسات بالتعرف على اتجاهات ممارسي العلاقات العامة نحو المدربين ومدى رضاهم عن البرامج التدريبية، کما تعمل المؤسسات على رفع المهارات التکنولوجية لممارسي العلاقات العامة من خلال الدورات التدريبية المتخصصة في هذا المجال.
- يحقق التدريب على التکنولوجيا الحديثة في المؤسسات الحکومية المصرية والبحرينية العديد من المزايا التي أدت إلى تنمية مهارات ممارسي العلاقات العامة.
- هناک العديد من المعايير الهامة التي يجب مراعاتها في اختيار المدربين القائمين على الدورات التدريبية في مجال تکنولوجيا المعلومات مثل الکفاءة والخبرة العالية.
- تمثلت اتجاهات ممارسي العلاقات العامة نحو کفاءة للدورات التدريبية في جوانب عديدة مثل: تختبر المؤسسة مهارات ممارسي العلاقات العامة في استخدام التکنولوجيا الحديثة في الرد على شکاوى العملاء ، تکرار الدورات التدريبية التي يکون لها فعالية في تطوير آداء العمل ، تقييم المواد العلمية للتعرف على فعالية البرامج التدريبية ، بالإضافة إلى تقييم المعلومات المقدمة في الدورات ومدى ارتباطها بواقع العمل وإمکانية تطبيقها عملياً.

الكلمات الرئيسية